Lørdag 19. januar arrangerte FKF restaureringskurs på Folkenborg museum på Mysen. Et raskt fulltallig kurs vitnet om et udekket behov for å lære om gamle hestekjøretøyer og hvordan disse kan restaureres.
Bjørn Høie, bestyrer ved Folkenborg, redaktør av ”Kjørehesten” og tidligere leder av FKF, var kursleder.
Innledningsvis ble de ulike kjøretøytypene gjennomgått, samt de forskjellige forspenningsmetodene. Det typisk norske er å la hesten trekke kjøretøyet i drag/skjæker, mens i mange andre land er trekkliner mest vanlig å bruke. Da er de faste dragene kun til støtte og styring. For et hestekjøretøy for persontransport er et viktig å tenke helhet. Kusk, kjøretøy, seletøy, forspenningsmetode og hest skal passe sammen. Dette er kunnskap som det er nyttig å vite noe om for å kunne ”lese” kjøretøyet. Før man går i gang med å restaurere et kjøretøy er det viktig å tenke gjennom hvilken anvendelse det vil få: Skal det kun være en forsiktig konservering, istandsetting for vanlig bruk eller en totalrestaurering? Kan maling og dekor reddes, eller må all overflatebehandling fornyes?
De viktigste delene på et kjøretøy (vogn) ble gjennomgått: Hjul, aksling, fjører, fating (karosseri), seter/polstring, drag, skinn. Det ble bl.a. diskutert materialvalg, potensielle skader/reparasjoner og malings-/lakktyper. Den generelle skepsisen til bruk av Owatrol-olje ble ikke mindre etter kurset. Flere av deltakerne delte sine erfaringer fra egne vognrestaureringsprosjekter. På den måten ble det en god dialog mellom kursdeltakerne.
Ann Karins (FKK’s kasserer) hjemmelagde ertesuppe ga god varme og næring i kroppen på en kald vinterdag.
Til slutt ble det anledning til å se store deler av kjøretøysamlingen på Folkenborg. Noe konservert, noe fullrestaurert, mens en del fortsatt var i svært god original stand etter mer enn 100 år. Det forteller noe om hvor viktig det er å tenke kvalitet og forutsigbarhet i forhold til materialvalg og overflatebehandling. Kurs nr. 2 kan inneholde en mer praktisk vinkling ved restaurering, og er allerede under planlegging.
Legg igjen en kommentar
Du må være innlogget for å kunne kommentere.